Carl Johanskolan
Grupp A1

Göra bussresenärer glada

Det roligaste med projektet var att genomföra det och prata med alla roliga människor, vi ville föra människor samman med vårt projekt och det var därför vi valde att ta ett område med de som åker buss, och vi valde detta för att vi tyckte folk som åkte buss inte var så glada. Den målgrupp vi valde var de som åker buss alltså bussresenärer, de är en bra målgrupp då de tänker på miljön och åker buss.

Utförande och reaktioner

Vi stod och hälsa, prata och gav kort till folk som åkte buss och tacka dem för de tänker på miljön. Vi ville att fler skulle åka buss och de som åkte buss ska fortsätta åka buss och det är också bra att tänka på miljön och kanske spara pengar också genom att inte ta bilen eller mopeden själv, när man inte tar bilen utan åker bil så minskar koldioxidutsläppen och då blir den globala uppvärmningen långsammare än om alla skulle ta bilen själv och släppa ut massa koldioxid då en bil bränner ungefär lika mycket som en buss oavsett om du åker själv eller i en full buss, så släpper en buss ut mindre koldioxid än vad bilarna gör då det är en motor som arbetar hårt istället för alla bilmotorer som går lätt utan tung last. utan istället åka med bussen som åker i vilket fall även om inte många åker med så åker bussen ändå runt vid alla stationer.

Aktiviteten

Vi tror de blev glada eller iallafall så det verkade på dem som deltog/fick en hälsning med kort utav oss, men de ville inte vara med på bild så vi tog en bild med chauffören och han var glad och tyckte det var en rolig idé, han kunde vara bild men han sa att han kanske inte var så jättesnygg på bild men gick med på att ta ett foto med några tack-kort. Det kändes bra och det var roligt men det var tyvärr inte så många som ville vara med på bild så det blev lite tråkigt, vi fick dock en bild med busschauffören vilket gjorde det lite mer roligt igen.

Sponsring

Nej, det har vi inte för vi inte behövde inte det då vi fick korten och det utskrivet på skolan och vi behövde inget mer förutom kläder från kommunen men det glömde vi hämta och då hann vi inte tillbaka och hämta det.

Planering och utförande

Men i början hade vi tänkt att göra ett lådbilsrace och bygga en lådbil att race med men sen insåg vi att det hade blivit lite för jobbigt och fixa sponsorer, bygga och anordna ett race, men vi kände att det lät för jobbigt och tråkigt men då kom vi på idén att byta aktivitet och då så vi bytte aktivitet och valde att ta något lättare och roligare och då kände vi att vi kunde stå vid en busshållplats och tacka alla som åker buss och för att det är bra för miljön att de åker buss.

När vi utförde aktiviteten så försov sig en person och vi var bara två stycken som utförde den men det gick bra ändå.