Carl Johanskolan
Grupp A2

Fika med äldre på Haganäset

Det roligaste med att genomföra detta projekt var att få prata med de äldre människorna och få höra vad de tycker och tänker om saker. Vi valde att vi ville föra samman människor. Vi valde detta område för att det kändes enklast och det lät roligast. Vi valde att utföra vår aktivitet med äldre människor. Tanken med att utföra aktiviteten med de äldre var för att sammanföra olika generationer. Det känns som att de inte får så stor omväxling i sällskapet de pratar med så det var nog kul för de att få höra vad vi tycker också.

Vi alla tyckte att det var trevligt, men här är lite mer detaljerade upplevelser.

Tjej 1: ”Jag tyckte det var mysigt, de var väldigt snälla och välkomnande. Man fick veta lite hur de hade det när de var yngre och hur de tänker och vilka upplevelser de har gått igenom”.

Tjej 2: ”Det var trevligt att få prata med äldre för dem hade mycket att berätta och dem skämtade mycket vilket var väldigt roligt”.

Tjej 3: ”Det var trevligt och det var kul att få prata med en folkgrupp man inte brukar prata med. De skämtade och hade humor så det var bra. Innan vi kom dit trodde jag at det skulle bli väldigt stelt och att vi inte skulle ha något att prata om. Men när vi kom dit så var de väldigt pratglada och trevliga mot oss så det blev inte så stelt.”

Vi har samarbetat med Haganäset. En kvinna på Carl Johan Skolan gav oss numret till växeln på kommunen som kopplade oss till en kvinna som gav oss mejl adressen till ansvarig på Haganäset. En i vår grupp tog på sig ansvaret att ta kontakt genom mejl, med kvinnan på Haganäset. Det var lite svårt att få kontakt med de i början, och det tog ett tag att svara på deras mejl för vi visste inte vad vi skulle svara. Hon ville träffa oss och prata lite, så vår lärare skjutsade ut oss till Haganäset. Ansvarig tyckte det var en bra idé och vi började tänka ut vilken dag och vilken tid vi skulle genomföra detta projekt. Efter flera mejl bestämde vi den 7 juni klockan 10:00. Vi skulle baka och de på Haganäset skulle fixa kaffe och saft.

Var och en fick ett bakverk som man skulle baka. Vi hade sockerkaka, chokladbollar och chokladmuffins. Vi tog oss ut till Haganäset med vårt fika och gick till avdelningen ”Klippan”. Personalen vi mötte var väldigt trevliga och hjälpsamma. De fixade fram tallrikar, kaffekoppar och glas till saftdrickande. De tog ut tre gamlingar som vi skulle fika med. De var väldigt förvånade över att vi kommit dit och tagit med fika till dem. Två av oss satt och pratade med två trevliga gubbar och den tredje av oss satt och pratade med en trevlig tant. De berättade om sina livs historier, pratade om drönare, vi pratade om transporter, yrken och yrkesval, bakning, sommarjobb och den svenska sommaren och vintern. En av gubbarna lärde oss om kungar i Karlsborg, han pratade om en fransk kung. De var väldigt positiva och klara i tankarna och lät oss fråga många frågor.

Vi fick uppfattningen att de tyckte det var väldigt trevligt. De ville att vi skulle komma tillbaka. De sade: ”det var gött till kaffet”, ”fikat var gott”. De undrade vad som kommer härnäst och vi berättade att vi skulle skriva en utvärdering om projektet. Då fick de oss att lova att skicka en kopia av utvärderingen till Haganäset.

Vi har delvis genomfört planerad aktivitet. Den första tanken var att gå på en promenad med de som orkar, och fika på vägen nere vid sjön. Men vi bestämde oss för att bara fika i stället på grund av att det hade varit svårt att hålla koll på alla äldre och de hade kanske inte orkat.

Nu när vi har genomfört projektet tänker vi tillbaka på planeringen och hur vi har tyckt om helheten. När vi fick reda på vad vi skulle göra så var vi väldigt negativa. Det lät inte roligt och planeringen var inte heller rolig. Ingen av oss var riktigt taggade på det här projektet men det blev bättre när vi väl var på Haganäset och fick fika med de äldre.