Carl Johasskolan
Grupp A4

Ponnyridning

Våran grupp skulle ha ponnyridning, men vi lyckades inte med vårat projekt. När man var liten var ju det bästa som fanns ponnyridning. Den glädjen som man fick ville vi ge andra barn. Det hade varit roligt att se andra barn glada och att dem kan komma hem och berätta för sina föräldrar vad dem gjort. Men vi hann inte med att kontakta en skola med en ridsugen klass. Det kändes även som att vi tog vatten över huvudet, det blev ett stort projekt med ett stort ansvar. Det finns även en risk att barnen kan skada sig när dem inte är vana vid hästar. Vi hade tänkt oss en andra klass från Mölltorp för att ridningen skulle vara i Mölltorp. Tvåorna är en fartfylld årskurs med mycket energi och dem flesta tycker det är kul att röra på sig och lära sig något nytt. Vi tror att barnen hade uppskattat våran inbjudan och att dem hade velat komma.

Det skulle funnits fika som vi skulle bjuda på och iomed att vi bara hade två hästar skulle dem andra barnen som inte red leka lekar. Vi skulle även fråga klassförståndarna om något barn inte tål hästar. Då hade vi fått hitta på något för de barnet eller så hade den fått fika och leka. Vi skulle haft en fiskedamm med små priser till alla barn. Två stycken av oss skulle gå med varsin häst och en skulle leka lekar med barnen. Klassen skulle även få prova att borsta hästarna. Klassen skulle komma till ponnyridningen med en skolbuss eller om dem hade cyklat. Men vi tänkte att barnen skulle vara trötta om dem hade cyklat till ridningen. Ridningen skulle hålla på i max 2 timmar men helst 1,5 timme. Ponnyridningen skulle vara på förmiddagen, vi bestämde ingen tid men runt 10:00-11:30 hade varit bra.

Vi valde attraktiv kommun för att vi kände att det var roligt och vi ville hitta på något annorlunda. Vi ville sprida glädje bland dem yngre och väcka intresse för ridsporten. Kanske hade någon av barnen velat börja på ridskola om vi genomförde projektet. Vi hade flera förslag istället för ponnyridning, men dem var inte så bra och inte vänliga. Men vi valde mellan att baka eller ha ponnyridning. Om vi hade fått göra om detta projekt hade vi velat baka fika och sälja det eller att vi kanske kan bjuda in gamla människor eller barn, gamla älskar att få prata och berätta historier om deras gamla liv. Dem vill vara sociala och gillar fika. Barn tycker om att leka och äta fika, barn kan äta hur mycket fika som helst och får en rejäl sockerkick som kan leda till en massa bus och dem sprider energi. Väldigt kul.

Detta projekt var inget för våran grupp, och vi tycker att detta projekt passar årskurs nio istället för att dem ska upp till gymnasiet och detta kan hjälpa dem. Det kan hjälpa dem att välja linje och att göra ett stort grupparbete som även kan glädja andra.