Carl Johanskolan
Grupp B1

Våfflor med promenad

Det roligaste var när vi jobbade i grupper och hur vi kom fram till alla våra idéer och hur vi utförde vårt projekt. Vi skulle vill förbättra Karlsborgs kommun genom att göra den till en mer Attraktiv kommun, genom mera aktiviteter och saker att köpa. För att vi vill få in mer människor i Karlsborgs kommun genom att visa hur fint det är och hur mycket det finns att göra.

Vi försökte sälja till vuxna och pensionärer för att vi sålde under tiden de flesta har lunch alltså runt (11–13). Vi sålde våfflor som lunch till dem. De som köpte verkade nöjda, tacksamma och glada då pengarna skulle gå till rödakorset. Det kändes roligt, bra och intressant. Vi fick sponsor av Ica och vi fick kontakt med dem genom att vi gick till Ica här i Karlsborg och frågade dem om sponsring och vi fick ett ja, dom hjälpte oss genom att dem var villiga att ge oss varor i utbyte mot reklam.

Vi genomförde på ett ungefär samma idé som vi hade i början av framtidsfrö men vi ändrade några saker här och där på vägen till slutet. Vi stötte på problem i form av vi hade lite svårt att organisera oss och få tillstånd till att sälja våra våfflor så det slutade med att vi försökte sälja i en trädgård i Undenäs.

Mycket ändrades undertiden vi planerade som till exempel skulle vi sälja våfflor vid Göta kanal men sen kom vi på idén att vi skulle vara utanför Ica för att många gick där och man kan enkelt få el, efter det hade vi tänkt ha en tipspromenad tillsammans med våfflorna för att få en bredare målgrupp, men det blev för mycket arbete.

Vi stötte också på problemet att det fanns inget sätt för några i gruppen att ta sig till Karlsborg, så vi valde att sälja i Undenäs i stället men det fanns inte så många där som köpte. Vi kom fram till att vi ville ha Ica som sponsor undertiden vi planerade projektet. Vi valde att samarbetade med kommunen och Ica.

Vår första idé till Framtidsfrö projektet var att vi skulle gå och fiska med några elever från Forsviks friskola i Tiveden eller någon annan sjö för enkelhetens skull. Men vi bestämde senare på vägen att det inte skulle ske utan att vi skulle sälja våfflor och ha en tipspromenad som gick genom Karlsborg och tillbaka dit vi stod med våffelståndet. Vi fick skrota den idén när vi fick ont om tid och inte hade fått tillstånd att sätta upp tipspromenaden.

Vi valde sedan en simplare väg genom att bara sälja våfflor, kaffe, saft och liknade, just på grund av att vi hade ont om tid och många i gruppen kunde inte vara närvarande av olika anledningar så som semester sjuka och liknade. Efter att alla hade kommit tillbaka var gruppen ej organiserad och förvirrad för att  två av oss kunde inte ta oss till sagd plats på grund av bussar och brist på skjuts så dem två som inte kunde ta sig till sagd plats sålde i en by som ena både i och den andra kunde ta sig till men det bor inte så många den här byn så det blev inte så mycket sålt och ”kunderna” fick Swish direkt till rödakorset.