Carl Johanskolan Grupp B5

Tipspromenad i Mölltorp

Hej vi är en grupp på fyra killar som har gjort en tipspromenad för eleverna som går i mellanstadiet på Möltopsskolan, och vi valde det för flera i vår grupp gick på den skolan tidigare och därför ville att vi skulle välja den skolan, tipspromenad valde vi för att det kändes kul och för att göra något kul för yngre.

Det som har varit roligast med denna uppgift var att vi fick hänga med Daniel, då vi fick följa med på några utav hans lektioner under dagen då vi hade ett litet uppehåll mellan klasserna som vi hade.

Vi hade två områden för att förbättra vår kommun då vi hade både föra människor samman och hälsa och rörelse, vi tog det för att det är både bra att barnen rör på sig och för att vi kanske fick folk som inte brukar var med varandra som gick tillsammans då vi delade in de i grupper.

Vi tror att eleverna som vi hade tyckte det var väldigt uppskattande att vi hade en tipspromenad för dem, och vi tyckte också att det var väldigt kul att både få hänga med på några lektioner och att de uppskattade det vi gjorde mycket.

Från början var det tänkt att vi skulle ha en korvätartävling och sälja korv med bröd men vi fick inga anmälningar och vi skulle inte ha hunnit med att ordna allt som behövdes. Därför kom vi på att vi skulle göra en tipspromenad för att det skulle vara mycket enklare att göra.

Vi hade tipspromenaden på ett markerat spår som ligger nära Mölltorpskolan för att det skulle vara nära för eleverna och det var bra när det låg i en skog

Vi fick som belöning en tårta, men vi åt inte upp hela tårtan för att tänka på dom som går hungriga dag in dag ut. Vi pratade också väldigt mycket om Daniel Kindboms fotbollsprojekt i Colombia.

Vi i vår grupp pratade väldigt mycket om jämställdhet och kränkningar med våra klasser som vi hade. Vi satte till exempel barnen i grupper med en 5e klassare och två 6e klassare så att det skulle bli bättre kommunikation mellan klasserna.

Vi fick också vara med på en idrottslektion där vi också pratade väldigt mycket om kränkningar och värdegrund. Vi hjälpte också till under lektionen och att plocka fram och bort för att underlätta Daniels arbete både fysiskt och psykiskt.

I lärarrummet satt vi och pratade med Daniel om hur bra jobb han gör i Colombia då han bygger massa skolor så de också kan få lära sig och kanske kan bli en framgångsrik person i framtiden som uppfinner något bra för världen. Han berättade också för oss hur han gjorde ett så bra jobb med att få barn röra på sig då de får spela fotboll att UEFA hade valt att skänka en miljon kronor för att kunna fortsätta med sitt jobb.

Vi tyckte det var väldigt roligt och underhållande att komma till Mölltorps skolan och få träffa eleverna och göra en tipspromenad för dom.