Carl Johanskolan
Grupp C4B4

Flotten

Det som har varit det absolut roligaste med att göra projektet är att vi har fått göra så mycket blandat och att vi har fått göra det med våra egna kunskaper. Vi tycker att Karlsborg är en fantastisk fin kommun. Vattnet har en stor del för turismen här. Men det fattas något. Varför finns det ingen flotte? Det var en fråga som vi ställde till oss själva. Om vi ändå har så mycket vatten här i Karlsborg så måste vi ta vara på det. Så vi bygger en flotte sa vi. Och det tillhör området Attraktiv kommun. Att bygga en flotte var ett projekt som krävde så mycket mer än vad vi hade förväntat oss, vilket har gjort att vi har fått kämpa mer, men det har utvecklat våra kunskaper både genom att bygga och att förmedla, presentera, tala och kämpa för vårat mål. Det tog också längre tid än vi förväntat oss men vi delade upp arbetsuppgifterna under arbetsgången.

Flotten är till för alla stora som små, för alla som kan ta sig ut till den. Flotten ska göra det roligare för alla som badar. Att man ska kunna simma ut till den hänga på den, hoppa eller dyka ifrån den om man vill. För oss har det gått upp och ned. Allt har inte gått som planerat, vi har fått nej men också ja, mått har inte stämt och vi hade brist på tunnor. Vi gav inte upp vi löste alla problem tillsammans.

Vi började med att sätta upp en plan, det var en del frågor som behövde besvaras.

Vad skulle det kosta? Hur bygger man? Vart ska den vara? Säkerhet? Vart ska vi bygga? Osv…

Sedan började vi leta på nätet och söka all information om flottar vi kunde hitta. Vi jobbade därefter vidare med en skiss. När vi var där fick vi hjälp av en lärare som tidigare byggt en flotte så han var erfaren om hur man skulle bygga. Han gav oss bra tips inför bygget. Nästa problem var plats och pengar vi var överens om ett ställe där alla ville ha den, vi begav oss till ägaren och presenterade vårt projekt. Vi fick nej till den platsen. Vi fick nu bestämma en annan plats där vi skulle lägga flotten. Vi gick till kommunen bestämde sedan ett möte där vi skulle visa upp flotten när den var klar och platsen vi ville ha den på. Om den visar den säkerhet som krävs för en bra flotte får vi ha den där vi vill. Nästa steg var pengar. Vi sökte bidrag från några olika ställen. Vi fick nej från några men till slut fick vi ett bidrag på 5000 kronor av ungdomsdröm och sen ytterligare 5000 kronor av näringslivsenheten. Så vi hade en budget på 10 000 kronor Vi tog oss sedan till fots till ett byggföretag här i Karlsborg, Byggvaror. Dom kollade på vår ritning och gav oss sedan ett rabattpris. Vi valde att bygga på skolan vid slöjdsalen för att vi skulle ha tillgång till verktyg mm. Vilket var ett smart val. Det var bara att börja bygga sedan.

Det har varit en bergochdalbana för oss men nu har vi äntligen vår flotte som kommer synas vid Svartfjällsvikens badplats.