Kristinebergsskolan 8
Grupp 1

Aktiviteter med Ukrainska barn!

Vi ska gå till kyrkan 2022-06-17 mellan klockan 9–11. Vi ska göra aktiviteter till ukrainska barn mellan 1–17 åldern. Aktiviteterna består av att pärla, måla, spela fotboll, bingo och tävlingar som man vinner ett pris på. En tävling ska vara med hink, trasor, vatten och muggar som vi kommer att förklara för barnen. En tävling som man ska jaga som katten och musen. En tävling som man tävlar mot en band och den som tar bandet först vinner.

Eftersom barnen är så många (35 st) så ska vi dela in dem i grupper, som de äldsta tillsammans och dem yngre tillsammans. Leia, Ann-Louise och My ska ta hand om dem yngre barnen och leka med dem inomhus lekar som till exempel måla, pärla och spela spel. Och Hamze, Shawki, Hassan och Amir ska ta hand om tävlingarna och spela fotboll ute. Shahad och Aya ska ta hand om dem yngre barnen och spela lite av allt.

Det har var roligast med att genomföra aktiviteten är att planera och tänka vad som kan vara bra och inte bra för barnen, och göra tävlingarna. Efter en lång, stor och djup konversation med olika positiva och negativa insatser med många olika argument så bestämde vi oss ta en blandning av alla tre kategorierna. Då så attraherar vi andra personer från Ukraina som kommer lära känna denna fina och välkomnande kommun. Vi för människor samman genom att skapa en miljö där det är tryggt, roligt och aktivt, samtidigt så rör de på sin kropp vilket är bra för deras hälsa både psykiskt och fysiskt. Vår målgrupp som vi siktade mot var 5–15 år och specifikt ukrainska barn.

Vi genomförde dem aktiviteterna som vi planerade från början och vi kom på en ny lek också där borta, som är ett två tre rött ljus. Vi ville uppnå med dem här aktiviteterna att göra dem glada och få dem att känna sig bekväma. Vi valde just ukrainska barn för att dem ska känna sig välkomna osv. Vi frågade dem om dem hade kul och dem gillade aktiviteterna och alla hade riktigt kul.

I början kändes det lite stressigt och nervöst men med tiden så kunde vi prata mer och i slutet så var det väldigt roligt och vi kom ut där ifrån och skrattade. Det som vi var nöjda över är att vi blev klara och alla genomförde ett väldigt bra arbete. Och dessutom så behövde vi inte hjälp av någon eller samarbeta med något företag.

Vi fick ändra lite bland lekarna eftersom barnen var så många. Och det var vissa lekar som man inte kunde köra i grupper, utan man var tvungen att köra dem en och en eller två och två osv. Vi stötte ett problem faktiskt och det var att tre killar i vår grupp inte kom och det var lite jobbigt eftersom vi planerade vad var och en skulle göra.