Kungsmarksskolan 8E

Lekar på förskolan!

Det vi tycker har varit mest roligt med Framtidsfrön var att det var rätt så lätt att utföra vad vi hade planerat och att barnen hade lätt för att förstå reglerna, vilket vi trodde skulle vara ett problem. Vi bestämde oss för att göra aktiviteten med dagisbarn för vi tycker det är viktigt att visa barnen att de vi äldre barn inte är så annorlunda från dem.

Vi tycker att kommunen ska göra att skolor borde göra fler aktiviteter där äldre och yngre barn kan vara med. Vi valde att ha aktiviteten vid fotbollsplanen intill förskolan eftersom den låg väldigt nära vilket gjorde att det vara lättare att planera aktiviteten.

Vi valde de äldsta barnen på dagiset eftersom vi tänkte att det skulle vara svårt för de yngre barnen att hänga med på reglerna. Vi bestämde oss för att göra en enklare version av spökboll.

Vi ville att dem skulle få chansen att testa en rolig lek som inte mindre barn brukar köra så ofta. Vi frågade dem vad de tyckte om leken efteråt och dem flesta verkade tycka att var en rolig lek och ville göra den igen.

Det var svårt till och börja med för att de hade lite svårt för att komma ihåg alla reglerna men eftersom vi var med och hjälpte till så fattade dem till slut. Vi gick till ICA och fick en sponsor på 20 äpplen och 20 bananer till barnen.

Vi höll oss till samma aktivitet men kom på rätt så fort att vi var tvungna att förenkla och ändra några regler för att passa åldersgruppen.

Det enda riktiga problem som vi stötte på var tiden. Vi hade inte trott att det skulle ta så lång tid som det gjorde. Därför så körde vi jage som avslutning i stället för en till match spökboll.